ROGALSKI-DAMASCHIN: Scriitura comunicatului de presă

Tentații pe care să le eviți, reguli pe care să le aplici. Nu-ți sabota comunicatul cu generalizări, clișee și superlative.

 

Înainte de toate, rezistă tentaţiei:

  • Să transformi comunicatul într-un advertorial de presă
  • Să reduci comunicatul la un raport scris în limbaj de lemn

În felul asta, ii distrugi valabilitatea ca ştire, ca poveste demnă de interes jurnalistic şi credibilă pentru cititor.

Reguli

 

1. Paragrafe scurte, propoziţii scurte, cuvinte scurte

  • Caracteristică a jurnalismului modern + această scriitură este greu de tăiat sau reformulat => luată ca atare
  • Dintre două sinonime, va fi ales cel mai scurt

2. Restrânge totul la o pagină, maxim o pagina si jumatate

3. Evită superlativele

  • Comunicatul trebuie să prezinte doar informaţii factuale
  • Când ne lăudăm singuri, comunicatul începe să vireze spre reclamă…

4. Renunţă la generalizări vagi şi explică totul

  • Foloseşte concretul
  • Nu spui mai nimic prin “avantajos”, “interesant”…
  • Decât să spui “multiple avantaje”, mai bine spune avantajele, si enumera-le cat mai relevant pentru publicul cititor

5. Evită clişee precum…

  • “Unic”, “studiu exhaustiv”, “o gamă largă”
  • Puţine lucruri pe lumea asta sunt “unice”…

6. Evită cuvintele inutile sau jargoanele

7. Oferă cât mai multe elemente cuantificabile, cifre, statistici, procente etc.

8. Toate citatele pe care le dai să fie originale si sa fie insotie de numele si functia exacta a celui care declara.

9. Concepe versiuni diferite de comunicat de presa, în funcţie de tipul publicaţiei. Dacă avem o informaţie care priveşte mai multe tipuri de publicaţii (ex. business, presă centrală, presă de media & advertising) => Unghiuri de abordare distincte.